Pro samoprodejce

Jako samoprodejce, tedy člověk který bere prodej své nemovitosti do vlastních rukou, na sebe berete veškerá rizika, která jsou s prodejem spojena.

Tipaři!

  • Samoprodejci jsou oblíbeným cílem tipařů. Majitel danému "zájemci" sám nemovitost ukáže, aniž by nějak ověřil jeho skutečnou identitu. Zájemce se podívá na okolí domu, do interiéru kde máte cennosti všeho druhu, seznámí se se zabezpečovacím systémém domu a nezapomene se Vás zeptat na sousedy. Majitelé tak často sami poskutují podrobné informace o sousedech, kdy bývají doma, zda jsou zvídaví a dům hlídají když je majitel v práci nebo na dovolené apod. Asi si to umíte sami představit.

Inzerce na portálech pro samoprodejce

  • Okamžik, kdy se majitel nemovitosti rozhodne pro prodej bytu/domu svépomocí, je okamžikem kdy zaznamená doslova boom ze strany realitních zprostředkovatelů. Je to moment, který mnoho realitních kanceláří využívá pro náběr zakázek do svého portfolia a někteří bohužel, aby Vás získali, jsou schopni se uchýlit i k neseriozním praktikám nebo slibům, které mají daleko od skutečné reality a etického jednání. Více o tom to tématu v části "Triky neseriozních RK".

Neznalost reálné ceny nemovitosti

  • Majitelé mají velmi často nereálné představy o ceně, které jsou důsledkem sledování realitních serverů, poslouchání komentářů tipy "jedna paní povídala, atd. Uvědomte si, že ceny za které se nemovitosti na realitních serverech inzerují, nejsou reálné a pohybují se mezi 10 - 30% nad tržní hodnotou. Proto se také nemovitosti prodávají - nikdo je ještě nekoupil!
  • Nejčastěji majitelé na začátku cenu nesmyslně nadsazují a pak postupně klesají. A to často i pod tržní cenu, protože majitelé ztrácejí trpělivost a neví jak v případě inzerce časově postupovat a skutečnou znalost tržních ceny nemají. A někteří kupující jsou schopni na majitele vyvinout takový nátlak, že jim nakonec s cenou půjde dolů. Výhoda prodeje bez kanceláře pro úšetření pár jednotek procent z ceny je pak náhle pryč a výhodou se to stává jen pro kupujícícho. 
  • Prodej nemovitosti je věcí prvního dojmu, který je jen jeden. Při vysoké ceně odradíte všechny aktuálně možné zájemce. Ti se ale snížením ceny už nevrátí. Proto je správné nastavení prodejní ceny tak důležité už na začátku.

Máte na to čas?

  • Prodávání nemovitosti stojí spoustu energie a hlavně času, kdy můsíte odpovídat na emailové dotazy zájemců, zvedat telefony, umožnit jim prohlídku - někdy i více prohlídek s jedním zájemcem, pracovat s inzercí, topovat jí, aktualizovat fotografie, měnit fotografie, kontrolovat inzerci na všech portálech, sledovat vývoj jiných nemovitostí - a to je jen začátek!  Co budete dělat dál až Vám Váš vysněný zájemce řekne, že to bere? Majitel samoprodejce dle průzkumu inzeruje svou nemovitost v průměru o 9 měsíců déle než realitní profesionálové.

Citová vazba

  • Takováto vazba k nemovitosti Vám výrazně komplikuje proces prodeje. Více o tom v části "Proč zadat prodej do RK".